Čínské e-shopy jsou v posledních letech mezi zákazníky čím dál populárnější především díky možnosti nakupovat zboží za nízké ceny z celého světa. Existuje celá řada různých čínských e-shopů, z nichž každý má svou vlastní jedinečnou nabídku. Jedním z takových e-shopů je i Temu, americký e-shop se sídlem v Číně, který si podmanil i evropské zákazníky. Je však zboží na Temu kvalitní, vyplatí se nákup na Temu a jaké jsou zkušenosti zákazníků s nákupy?
Online nakupování se v současné době stalo jedním z nejpohodlnějších a nejoblíbenějších způsobů nákupu. Je to především proto, že nákupy přes internet jsou rychlejší, zboží je dostupnější díky internetovým vyhledávačům, nabídka zboží je obrovská a člověk většinou při nákupu ušetří.
Čínské e-shopy nabízejí spotřebitelům možnost nakupovat zboží z Číny s větším pohodlím a s širší nabídkou možností než dříve. Od oblečení po elektroniku a od výrobků pro zdraví a krásu až po domácí potřeby – čínské e-shopy poskytují kupujícím možnost pohodlného nákupu z domova, přičemž zboží je často doručeno do několika týdnů.
Temu
Slevy až 90 % + doprava zdarma
Pravidelné výprodeje, bezpečná objednávka a první nákup s dopravou zdarma.
90denní lhůta pro vrácení zboží
AliExpress
Slevy až 80 % + doprava zdarma
Slevové kupony, cashback, stálé výprodeje a spolehlivá zákaznická podpora.
Výhody pro registrované uživatele
Wish
15% sleva na první objednávku
Nízké ceny, doprava zdarma, bezpečná platba a miliony produktů z celého sěta.
Akce pro stálé zákazníky
Druhou stránkou čínských e-shopů je kvalita a podoba zboží, která nemusí vždy odpovídat popisu u daného zboží. Jak jsou na tom jednotlivé čínské e-shopy rozebírají zákazníci z celého světa na různých diskuzních fórech, kde lze najít relevantní informace.
Temu e-shop
Temu je novým e-shopem, na kterém lze nakupovat od roku 2022. Temu lze v podstatě zařadit mezi čínské e-shopy, i když jeho vlastníkem je americká společnost PDD Holdings. Celý e-shop však funguje z Číny, proto zde lze také nakoupit tak levné produkty.
Ve Spojených státech amerických si e-shop Temu poměrně brzy podmanil místní trh, převážně díky velmi nízkým cenám a výběrem z tisíců produktů. V současné době působí Temu už i v Evropě, a to např. ve Francii, Velké Británii, Španělsku, Itálii nebo Německu.
E-shop Temu není zapovězen ani českým zákazníkům, v Čechách lze nakupovat jak přes e-shop, tak i přes aplikaci Temu, obojí je pro zákazníky v českém jazyce. Další z e-shopů, na kterém se dá nakupovat v rodném jazyce je například obchod Fruugo – recenze, které jsou hůře dohledatelné však zjevně nemluví v jeho prospěch.
Podobně jako další čínské e-shopy, Temu funguje na principu nákupu zboží přímo od výrobce. To znamená, že Temu je pouze jakýsi prostředník prodeje. Díky tomu odpadají další náklady na provoz e-shopu, a produkty mohou být poté ještě levnější.
S aplikací Temu lze navíc ještě více ušetřit. Po registraci do aplikace jsou zákazníkovi nabízeny další slevy formou losů a jiných her. Velmi často lze v aplikaci také využít dopravu zdarma.
V Temu se navíc zaměřují nejen na nabídku nejnovějších módních trendů, ale také na to, aby oblečení bylo vyrobeno eticky a šetrně k životnímu prostředí. Značka si uvědomuje, že budoucnost módy spočívá v udržitelnosti, a je odhodlána vytvářet uvědomělejší a odpovědnější svět. Tento přístup vyjadřují i základní hodnoty společnosti, mezi něž patří např. inkluze a diverzita, integrita, podpora a společenská odpovědnost.
Na Temu mohou zákazníci koupit opravdu všechno, od oblečení pro celou rodinu. Ať už jsou to hodinky Temu, šperky, módní doplňky, plavky, přes věci do domu, produkty pro domácí mazlíčky, kosmetické a lékárenské zboží, až po elektroniku, Temu vychytávky, spotřebiče nebo hračky – Temu nabízí pro každého něco. Produkty na e-shopu jsou rozděleny celkem do 29 kategorií.
Obchod Temu – recenze
Recenzí Temu Europe v současné době není v českých vodách internetu příliš mnoho. Jedná se o nový e-shop, a i když velké množství zákazníků navštívilo stránky e-shopu, příliš mnoho zákazníků zde ještě nenakupovalo, popř. neřešilo nějaké problémy.
České Temu recenze se však pohybují okolo 60 % a lze je najít např. na portálech recenziste.cz, reviewXL.cz nebo kapitalio.cz.
Obecně jsou recenze obchodu Temu rozporuplné a zákazníci by měli k nákupům přes Temu přistupovat obezřetně. Server recenziste.cz zmiňuje, že zákazníci jsou povětšinou spokojeni s rychlou a bezplatnou dopravou, další zákazníci měli však špatnou zkušenost s doručením zásilek nebo s řešením problémů.
Obecně čelí obchod Temu asi nejvíce negativním recenzím právě z důvodu obav ohledně shromažďování osobních údajů. Protože jak do aplikace, tak do e-shopu, se člověk musí přihlásit a ve svém účtu sděluje osobní informace. Na místě jsou tedy obavy, zda je Temu bezpečný e-shop.
Na druhou stranu, účet, který je zákazníkem vytvořen pro nakupování online, je běžným opatřením, které využívají i další čínské e-shopy. E-shopy se tak chrání proti podvodným zákazníkům, a zákazníkovi z osobního účtu plynou další výhody, jako je např.:
- sledování zásilky
- personalizace nabídek
- slevy pouze pro přihlášené
- doprava zdarma
V aplikaci Temu lze navíc platit i např. přes Paypal, což je platební metoda, kterou je vhodné využít pro zahraniční nákupy, jelikož se zákazník přihlašuje pouze do profilu Paypalu, a nezadává nikde údaje o svojí kreditní kartě.
Na stránkách obchodu Temu lze také dohledat, že platby na e-shopu a v aplikaci jsou šifrované a mají dvoufázové ověření, tudíž by měly být pro zákazníky bezpečné.
Na webu kapitalio.cz jsou recenze Temu o něco shovívavější. Zákazníci jsou s nákupy většinou spokojeni, přičemž kvitují především snadný a rychlý nákup a rychlou dopravu, kdy balík dorazí většinou do 14 dnů od nákupu.
Na serveru reviewxl.cz jsou recenze Temu Europe také okolo 55 %, protože někdo je s nákupem 100% spokojený, další zákazník nákup na Temu Czechia rozhodně nedoporučuje. Jako důvody jsou zde často uvedeny problémy s doručením, protože společnost sama vybírá Zásilkovnu nejblíže bydliště zákazníka. Pokud tedy chce zákazník, z nějakého důvodu, místo doručení změnit, údajně to nelze a zásilky jsou pak bez doručení automaticky vráceny.
Dalším problémem zmíněným na webu reviewxl.cz, je zákaznický servis. Ten by měl být pro české zákazníky v češtině. Bohužel si zákazníci stěžují, že zákaznický servis obsluhuje umělá inteligence, a je tedy velmi složité vyřešit nějaký problém. V současné době již někteří zákazníci přišli o své peníze za nákup, proto je určitě dobré si nakupování pečlivě rozmyslet.
Temu.com - nakupujte s dopravou zdarma
Exkluzivní slevy až 90 %, tisíce produktů za bezkonkurenční ceny, doprava zdarma na první objednávku a bezpečný nákup. To vše jsou důvody, proč se Temu řadí mezi nejoblíbenější e-shopy současnosti.
Temu – diskuze
Reklama na internetový obchod Temu se v současné době přímo valí na zákazníky v Česku téměř ze všech stran. Málokdo tedy odolá a minimálně se na stránky e-shopu Temu podívá. Nákup je ještě lákavější z toho důvodu, že jednotlivé produkty jsou řádově levnější než u konkurenčních e-shopů, jako je např. AliExpress, Alibaba, Shein nebo LightInTheBox.
V současné době rozpoutal e-shop Temu diskuze na téma kvality ochrany osobních dat svých zákazníků, což pro společnost vytváří poměrně negativní reklamu.
Produkty na Temu jsou velmi levné, protože zákazník nakupuje zboží přímo od výrobce, zároveň však Temu vynakládá velké prostředky na reklamu. V nabídce nechybí aktuální trendy, jako jsou například velké nástěnné maxi hodiny. E-shop Temu nabízí také velké množství napodobenin, jako jsou např.:
- parfémy
- Temu kabelky
- hodinky
- obuv
Diskuze Temu také uvádějí, že vrácení nákupu může mít problematické, protože vrácení zboží zdarma je možné 90 dní od nákupu zboží, nikoliv od doručení zboží. Jelikož doručení zboží může trvat i několik týdnů, spotřebitel zde naráží na časové limity, se kterými při vrácení zboží musí počítat.
Obavy o bezpečnost rozvířily diskuze Temu především ohledně nakládání s osobními daty zákazníků, což však společnost zásadně popírá. Velká kauza odstartovala ve státě Montana, kde guvernér zakázal používat aplikaci Temu na vládních zařízeních a ve státních firmách s tím, že může prokazatelně poškodit její uživatele.
Guvernér Montany, Greg Gianforte, tak reagoval na sdělení Google, který označil sesterskou aplikaci Pinduoduo za škodlivou a vyzval její uživatele, aby ji přestali používat. Po zákaznících prý aplikace Pinduoduo požaduje až 83 oprávnění, včetně informací o wi-fi nebo přístupu k biometrickým údajům. U aplikace Temu se však vyžadování podobných oprávnění nepotvrdilo.
Problémem čínských e-shopů může být nízká obezřetnost během nakládání s osobními daty zákazníků a také určitá netransparentnost, což vede k obecně horší reputaci na poli mezinárodních internetových obchodů.
Obecně je dobré být při používání neznámých aplikací obezřetný, platit např. přes paypal nebo si pro platby v nezabezpečeném prostředí vytvořit virtuální platební kartu.
Temu – zkušenosti zákazníků
Zkušenosti s nákupem na Temu má již několik tisíc českých uživatelů a další se přidávají především díky masivní reklamě.
Je to podobné jako v případě zkušeností s Shein – zkušenosti s Temu jsou u zákazníků poměrně nejednotné a lze je dohledat na různých diskuzních fórech.
Zákazníci jsou obvykle spokojeni s:
- dopravou zdarma
- možností vrácení zboží zdarma
- rychlým dodáním zboží
Pokud zboží přijde v pořádku a odpovídá představám zákazníka, je Temu hodnocen pozitivně. Jakmile však zákazník řeší nějaký problém, např. s dodáním nebo vrácením zboží, spotřebitelé spokojeni nejsou, a e-shop Temu rozhodně nedoporučují.
Další zákazníci nejsou spokojeni např. s kvalitou a vzhledem oblečení, které většinou neodpovídá vyobrazenému produktu, oproti tomu jsou ale kladně hodnoceny dekorace nebo drobné předměty do bytu.
Některým zákazníkům se také stalo, že zaplatili za zboží, které však bylo automaticky vráceno bez vyzvednutí, a peníze se jim zatím nepodařilo získat zpět.
Je tedy na zvážení každého zákazníka, zdali nákup v tomto internetovém obchodě vyzkouší. Kdo by chtěl zkusit jiný než čínský e-shop, pro toho se nabízí třeba turecká platforma Trendyol.
Kromě široké nabídky zboží se Temu e-shop snaží být zdrojem inspirace (ať sváteční, jako například texty na vánočná přání) a vzdělávání pro spotřebitele, kteří se zajímají o životní prostředí. Prostřednictvím svého blogu a platforem sociálních sítí sdílí tipy na udržitelnou módu, ekologický životní styl a způsoby, jak snížit množství odpadu.